Tesla Model Y- Rejtett apróságok

A Tesla Model Y még praktikusabb, mint azt sokan gondolnák!

Új kényelmi funkciókkal, és a korábbi két legsikeresebb modell tapasztalataiból kiindulva az innováció ebben az autóban is jelen van. Láthatatlanok azonban azok a megoldások, amit a Tesla mérnökei létrehoztak az Y-ban, mint például azok az apróságok, amelyek még jobban elkülönítik a kategóriájában szereplő többi járműtől.

Mágneses napellenzők

Az első szembetűnő változás a Model Y esetében az új mágneses napellenző, mely egy mágnes segítségével vonzza a helyére a napellenző tartórúdját.  A korábbi Tesla járművekben, mint például a Model 3-ban is, a napellenzőknél klipszet és rúd rendszert használtak, ahol a rudak kézi nyomással pattantak be a bilincsbe, és a napellenzőt rögzítették a helyükön. Azonban ezt a Tesla továbbfejlesztette és egy mágneses rendszer alkalmazásával, egyszerűen bezárja a napellenzőt a helyére anélkül, hogy kézi erővel be kellene pattintani azt, ami gondot okozhat a vezető számára a jármű vezetése közben. A napellenző továbbra is kinyúlik és manőverezhető, így beállítható úgy, hogy a napsütés ne zavarja a szemünket vezetés közben. A mágneses rendszer biztonságosabb és komfortosabb vezetést tesz lehetővé.

Ajtó körüli szigetelés

Vitathatatlanul az egyik legmeggyőzőbb luxus életérzést az ajtók záródásának hangja adja.

A Tesla Model Y szilárdabb, vastagabb ajtótömítést kapott, amely megkülönbözteti a többi típustól, hisz egy robusztus hangot ad, utalva a minőségre és az anyag vastagságára. Ezenkívül a Model Y tömítése jobb minőségű, és az ajtók körüli keretek kontúrja pontosabb, mint a Model 3-as esetében.

Csomagtartó szellőző nyilasai

Az Y hátsó csomagtartója nyílásokat tartalmaz mindkét sarkában, ahol az oldalsó rekeszekben kisebb tárolók találhatóak. A kocsiszekrény bal hátsó részében a szellőzőnyílásban helyezték el a Töltőcsonk (chargeport) húzófülét, amely lehetővé teszi a manuális kinyitást az esetlegesen lemerülő autó esetében, illetve, ha lefagyott vagy beakadt a töltőnyílás ajtaja.

Ülés alatti tárolóhely

A Model Y vezető- és utasülései alatti hely mérete egyaránt 12 cm magas, 35 cm széles, és 18 cm hosszú.

Az alattuk lévő terület  így azt a benyomást kelti, hogy jóformán bármilyen eszköz tárolására alkalmas. Amennyiben valaki megfelelő kézügyességgel rendelkezik, akár egy kis fiókot is készíthet az ülések alá.  Családosok számára ez tökéletes lehetőség lehet kifestőkönyvek, sportszerek, DVD-k vagy más szórakoztató berendezések tárolására is.

Első csomagtér-ajtóra (motorháztetőre) rögzített belső polimer támaszték

A korábbi Tesla modellekben jelentős hely van az első csomagtér-ajtó (motorháztető) és a tároló-rekesz alja között, így a bepakolt tárgyak, például a bevásárolt ételek vagy italok számára nagy a mozgástér, így azok könnyedén felborulhatnak. A Tesla beépített egy nagy belső konzolt, amely a motorháztetővel együtt nyílik fel. A tároló továbbra is megtartja az eredeti méretét, mivel a konzol nem halad át a „teknő” felső részén, viszont ezzel biztonságosabb helyet teremt az első csomagtartóban tárolt anyagok számára.

Gyalogos figyelmeztető

  1. szeptember elején a Tesla eleget tett az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Igazgatóság (NHTSA) határozatának, amely előírja, hogy a 30 km/h sebesség alatt haladó elektromos járműveknek figyelmeztető hangot kell kiadniuk, hogy felhívják a gyalogosok figyelmét a csendes elektromos autókra. Az ekkor gyártott Model 3-asokat mind felszerelték ezzel a hangszóróval, és bár az előrejelzések szerint csak 2020. szeptemberétől lép hatályba a fenti határozat, a Tesla előrelátó és már alapból minden Model Y megkapja a külső hangszórókat.

 A Tesla március közepén kezdte meg az Y modell szállítását a tengerentúlon, Európában pedig 2021-ben tervezi megkezdeni a járművek gyártását.  Az első szakaszban, hetente 10 000 Model Y gyártásával kalkulál.

Model Y Performance VS Model X és Model 3

Igaz, csak testvérek között, de megmérettetett a Tesla Model Y

Ami még nem volt, a Tesla Y Performance került összehasonlításra a Model 3 Performance és Model X Performance Raven típusokkal. A teszt lényege, hogy megismerjük a Tesla legújabb testvérét a Model Y – t.

Helyszín a NCCAR pálya Northampton megyében, Észak-Karolinában, ahol egy 400 méteres versenyt rendeztek a Model X Raven, a Model 3 Performance, és a vadonatúj Model Y Performance között.

A kihívó elsőként a Model 3 Performance volt.

Míg a Model 3 könnyedén megnyerte a 400 méteres futamot, addig a Model Y  tartotta a saját gyári megadott értékeit.  A Model Y ideje 12,04 mp, a Model 3 Performance eredménye 11,63 mp lett.  A Model Y elérte a 182 km / h sebességet, míg a Model 3 184 km / h-ra gyorsult fel ezen a távon.

A X és az Y modellek közötti következő próbatétel megmutatta az autók végsebességét, és a három tesztelt legerősebb jármű között a Model X végzett az első helyen. A Model X Raven 11,28 mp-es idővel 191,5 km / h sebességre gyorsult fel 400 méteren, így a tesztelés során ez volt a leggyorsabb és legerősebb autó a pályán.

Noha a Model Y  lett a harmadik,  még mindig lenyűgöző a teljesítménye és elgondolkodtató, hogy a jármű miért nem olyan gyors, mint amilyen lehetne. A válasz a szoftverben rejlik. Jenkins mérnök szerint ezt azért teszik, hogy megvédjék a Model Y tulajdonosait, mert még igen korai lenne a Model 3 Performance-éhoz hasonló teljesítmény. A későbbiekben számítani lehet majd egy szoftverfrissítésre, mint amilyet a Model 3-as is kapott, tehát biztosra vehető a teljesítmény növekedés a Model Y esetében is.

A három jármű összehasonlítása megmutatja, hogy miben különböznek egymástól, és hogy modellenként milyen teljesítményt nyújtanak.

Tesla Model Y

  • teljesítmény: 450 Lóerő
  • akkumulátor: 75 kWh bruttó
  • gyorsulás gyári adat: 0-100 km / h  3,5 mp alatt
  • végsebesség: 250 km / h legnagyobb sebesség
  • hatótáv: 450 km az EPA által becsült érték

Tesla Model 3

  • teljesítmény: 450 Lóerő
  • akkumulátor: 75 kWh bruttó
  • gyorsulás gyári adat: 0-100 km / h  3,2 mp alatt
  • végsebesség: 260 km / h legnagyobb sebesség
  • hatótáv: 520 km az EPA által becsült érték

Tesla Model X Performance “Raven”

  • teljesítmény: 762 Lóerő
  • akkumulátor: 100 kWh bruttó
  • gyorsulás gyári adat: 0-100 km / h  2,9 mp alatt
  • végsebesség: 262 km / h  legnagyobb sebesség
  • hatótáv: 490 km az EPA által becsült érték

Így lesz S3XY

Hamarosan elindul a Model Y sorozatgyártása, és ezzel a modellel együtt már négy különböző Tesla típus róhatja az utakat. Elon Musknak, a cég vezérének egyedi ötletei nem csak az autókat színesítik, hanem a hozzájuk kapcsolódó kommunikációt is. A négy modell elnevezése is ilyen fogás, hiszen a típusmegjelölések együttese a „sexy” szót adja ki.

A különbségek

A Model Y alkatrészeinek többsége közös lesz a Model 3-mal.
Mégis számos olyan újítás várható, ami az új szabadidőautó sajátja. Ilyen például a kábelezés, hiszen 3-asban használt 1,5 kilométernyi vezetéket alig 100 méternyivel váltják ki.  Végre megszűnik a 12 voltos alrendszer és az ezt kiszolgáló ólomsavas akkumulátor, amely a villanyautók gyakori hibaforrása és helyette egy 48 voltos rendszert kapunk.

Önállóan

Tesla Autopliot első verzióját 2014-ben mutatták be és a rendszer eddigi legnagyobb frissítése 2016 októberében történt, amikor is a cég megszakította a kapcsolatot az izraeli MobilEye-jal és saját, NVIDIA alapú, 8 kamerás, radaros rendszerére váltott. A mostani autókban a 2,5-ös verzió van beépítve, amely a Model 3 számítógépével mutatkozott be és a következő nagy dobás a pár hónapon belül várható 3-as verzió lesz. Itt mutatkozik be a Tesla saját fejlesztésű mesterséges intelligencia processzora, amit az AMD-nél és az Applenél is megfordult nagyágyú Jim Keller tervezett. Az új processzor teljesítménye állítólag sokszorosa a jelenlegi NVIDIA chipnek és amint a szoftver is felnő a feladathoz, lehetővé fogja tenni a teljes önvezetést. Ehhez képest a Model Y már ennél is fejlettebb, 3,5-ös hardverrel kerül gyártásba és azonnal képes is lesz a Level 4 önvezetésre.

Hogy miben lesz fejlettebb az új hardver, az még kérdéses, de állítólag több kamera lesz benne és a Tesla a Boschtól vásárolt radarokat saját fejlesztésűre cseréli – ezek mind az idővonalat, mind a fejlesztési irányt tekintve hihető információk. Akárcsak az, hogy a cég továbbra sem hisz a LIDAR, azaz a lézerfényt használó optikai detektor szükségességében.

Ami pedig a Level 4, azaz négyes szintű önvezetést illeti, nos ez nagyjából azt jelenti, hogy az autó a normál városi és országúti, aszfaltutas körülmények között emberi beavatkozás nélkül háztól házig vezet. A legmagasabb 5-ös szint ezt azzal egészítené ki, hogy ugyanez elérhető a világ minden földútján és erdei ösvényén is, amire még biztosan sokat kell várnunk. A Tesla ma valahol a 2-es és a 3-as szint között van, ami azt jelenti, hogy a rendszer már több mint egy egyszerű sebesség és sávtartó automatika és bizonyos körülmények között – felfestett autópályák – teljesen önálló, de még időnként visszaadja az irányítást az embernek és a nehéz időjárási körülmények, vagy az ismeretlen tereptárgyak megviccelhetik.