Így lesz S3XY

Hamarosan elindul a Model Y sorozatgyártása, és ezzel a modellel együtt már négy különböző Tesla típus róhatja az utakat. Elon Musknak, a cég vezérének egyedi ötletei nem csak az autókat színesítik, hanem a hozzájuk kapcsolódó kommunikációt is. A négy modell elnevezése is ilyen fogás, hiszen a típusmegjelölések együttese a „sexy” szót adja ki.

A különbségek

A Model Y alkatrészeinek többsége közös lesz a Model 3-mal.
Mégis számos olyan újítás várható, ami az új szabadidőautó sajátja. Ilyen például a kábelezés, hiszen 3-asban használt 1,5 kilométernyi vezetéket alig 100 méternyivel váltják ki.  Végre megszűnik a 12 voltos alrendszer és az ezt kiszolgáló ólomsavas akkumulátor, amely a villanyautók gyakori hibaforrása és helyette egy 48 voltos rendszert kapunk.

Önállóan

Tesla Autopliot első verzióját 2014-ben mutatták be és a rendszer eddigi legnagyobb frissítése 2016 októberében történt, amikor is a cég megszakította a kapcsolatot az izraeli MobilEye-jal és saját, NVIDIA alapú, 8 kamerás, radaros rendszerére váltott. A mostani autókban a 2,5-ös verzió van beépítve, amely a Model 3 számítógépével mutatkozott be és a következő nagy dobás a pár hónapon belül várható 3-as verzió lesz. Itt mutatkozik be a Tesla saját fejlesztésű mesterséges intelligencia processzora, amit az AMD-nél és az Applenél is megfordult nagyágyú Jim Keller tervezett. Az új processzor teljesítménye állítólag sokszorosa a jelenlegi NVIDIA chipnek és amint a szoftver is felnő a feladathoz, lehetővé fogja tenni a teljes önvezetést. Ehhez képest a Model Y már ennél is fejlettebb, 3,5-ös hardverrel kerül gyártásba és azonnal képes is lesz a Level 4 önvezetésre.

Hogy miben lesz fejlettebb az új hardver, az még kérdéses, de állítólag több kamera lesz benne és a Tesla a Boschtól vásárolt radarokat saját fejlesztésűre cseréli – ezek mind az idővonalat, mind a fejlesztési irányt tekintve hihető információk. Akárcsak az, hogy a cég továbbra sem hisz a LIDAR, azaz a lézerfényt használó optikai detektor szükségességében.

Ami pedig a Level 4, azaz négyes szintű önvezetést illeti, nos ez nagyjából azt jelenti, hogy az autó a normál városi és országúti, aszfaltutas körülmények között emberi beavatkozás nélkül háztól házig vezet. A legmagasabb 5-ös szint ezt azzal egészítené ki, hogy ugyanez elérhető a világ minden földútján és erdei ösvényén is, amire még biztosan sokat kell várnunk. A Tesla ma valahol a 2-es és a 3-as szint között van, ami azt jelenti, hogy a rendszer már több mint egy egyszerű sebesség és sávtartó automatika és bizonyos körülmények között – felfestett autópályák – teljesen önálló, de még időnként visszaadja az irányítást az embernek és a nehéz időjárási körülmények, vagy az ismeretlen tereptárgyak megviccelhetik.